Szanowni Państwo,

Czasopismo naukowe o 70-letniej tradycji,  Przegląd Psychologiczny (ISSN: 0048-5675), umożliwia dostęp do publikowanych aktualnie artykułów. Poniżej przesyłamy krótkie opisy tekstów publikowanych w dwóch numerach poświęconych XIXX Kolokwiom Psychologicznym Komitetu Psychologii PAN. Każdy z artykułów jest możliwy do pobrania w otwartym dostępie po kliknięciu na tytuł.

Życzymy dobrej lektury i zapraszamy do współpracy z nami: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp

Bardzo prosimy o rozpowszechnienie niniejszej wiadomości wśród członków Państwa Oddziału PTP.
Sekretarz Redakcji dr Martyna Kotyśko

Tom 64 Nr 1 (2021)

DYLEMATY PSYCHOLOGII (ZA)STOSOWANEJ

Czy i jak wyniki badań naukowych prowadzone w psychologii mogą mieć (nieść) wartość praktyczną? Przed jakimi problemami stoi psycholog-badacz, kiedy stara się zadbać o to by wiedza zdobyta w procesie badawczym mogła być wykorzystana praktycznie? Czy schemat: pytanie-badanie-publikacja jest możliwy do przezwyciężenia? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w najnowszym artykule Jana Cieciucha.

DYSTANS MIĘDZY IDEĄ A ZMIANĄ SPOŁECZNĄ

Mateusz Płatos i Kinga Wojaczek z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego szacują odległość między pomysłem a jego skuteczną implementacją. Jeśli bliski jest Ci pogląd, że w Polsce brakuje wypracowanych ścieżek tworzenia i wdrażania innowacji społecznych, to zapraszamy Cię do zapoznania się z artykułem: „Od pomysłu do zmiany społecznej”. Być może zmienisz zdanie. A na pewno dowiesz się więcej! Autorzy identyfikują możliwości i analizują bariery innowacji społecznych na podstawie trzech wdrożonych rozwiązań na rzecz osób ze spektrum autyzmu.

TERAPIA PTSD BEZ PONOWNEGO PRZETWARZANIA TRAUMY?

Międzyuczelniany zespół badaczy rozważa problem skuteczności metod leczenia PTSD. Realizowane przez dekadę badania nad efektywnością terapii przyniosły nową wiedzę dotyczącą porównania skuteczności psychoterapii, farmakoterapii i leczenia skojarzonego. Agnieszka Popiel i Bogdan Zawadzki omawiają projekt naukowy dotyczący programu terapii poznawczej, który nie wymaga skoncentrowania pracy w gabinecie psychoterapeuty na przetwarzaniu doświadczenia traumatycznego. Szczegóły w artykule: „Od badań podstawowych do wdrożenia metod terapii i profilaktyki PTSD”.

WYZWANIA KOMERCJALIZACJI NAUKI

Jeśli misją uniwersytetu jest prowadzenie badań, edukacja oraz generowanie innowacji a przez to rozwój otoczenia społeczno-gospodarczego, to komercjalizacja jest jednym ze sposobów realizacji tych zadań. Agata Kozłowska w swoim najnowszym artykule przybliża zawiłości komercjalizacji w obszarze nauk społecznych.

JAK WYKORZYSTAĆ N=100 000?

Artykuł Adama Tarnowskiego poświęcony jest prezentacji relacji między badaniami naukowymi a praktyką. Stworzenie opartego na dowodach systemu testów do oceny kierowców zawodowych umożliwiło zgromadzenie dużej (ok. 100 000 osób) bazy wiedzy, która z kolei pozwala na prowadzenie analiz naukowych np. dotyczących wypadkowości lub związku między wiekiem a sprawnością motoryczną. Koncepcja „Factory as Laboratory” ma zastosowanie również w psychologii – udane wdrożenie jest zarazem potwierdzeniem teorii.

STANDARDY DLA ROZPRAW DOKTORSKICH – POPRZECZKA WYŻEJ USTAWIONA?

Komitet Psychologii Polskiej Akademii Nauk podaje ważne kryteria, rekomendowane do spełnienia, w celu uzyskania stopnia doktora w dziedzinie psychologii na podstawie zbioru opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych. O wytycznych dla rozprawy doktorskiej jako monografii naukowej również przeczytasz w numerze 1 Przeglądu Psychologicznego.

Tom 64 Nr 2 (2021)

BATERIA KAPPa DO OCENY FUNKCJI POZNAWCZYCH

Zespół Sylwii Bedyńskiej dzieli się informacjami o unikalnym i nowatorskim zestawie narzędzi diagnozujących funkcje poznawcze dzieci i młodzieży. Zestaw KAPPa uwzględnia w swojej ocenie szereg szczegółowych obszarów i podobszarów poznawczych. Narzędzie zostało tak skonstruowane, aby umożliwić diagnozowanie zróżnicowanych grup: osoby uzdolnione, jak również z różnymi niepełnosprawnościami.

RESQL JAKO SPOSÓB NA BULLYING

Jeśli ważne jest dla Ciebie działanie na rzecz przeciwdziałania prześladowaniu i dręczeniu rówieśniczemu to raport dotyczący wyników z badań prowadzonych przez zespół badaczy z UW i SWPS jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego o nowoczesnym systemie zapobiegania przemocy rówieśniczej: RESQL. Aplikacja mobilna czy panel wsparcia nauczyciela to tylko niektóre jego nowatorskie elementy. Artykuł przedstawia schemat wdrożenia systemu w szkołach oraz bardzo zachęcające wyniki badań ewaluacyjnych przeprowadzonych w ramach wdrożeń pilotażowych.

PROFILAKTYKA CYBERPRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

Anna Szuster z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawia w najnowszym wydaniu Przeglądu Psychologicznego Interdyscyplinarny Model Przeciwdziałania Agresji i Cyberprzemocy Technologicznej. W ramach artykułu praktycy mogą zapoznać się z programami lekcji ukierunkowanych na profilaktykę negatywnych zachowań rówieśniczych, zwłaszcza cyberprzemocy, prezentacjami multimedialnymi, filmami edukacyjnymi a nawet z dwoma aplikacjami mobilnymi pozwalającymi na prowadzenie ćwiczeń interaktywnych.

NAUKA I BIZNES – NOWE MOŻLIWOŚCI?

Dominika Maison i Daria Affeltowicz podejmują temat współpracy nauki i biznesu. Czy Polska może uczestniczyć w ogólnoświatowym trendzie zbliżania się nauki i przedsiębiorczości? Czy nauka powinna wspierać biznes? Czy może jest to relacja korzystna dla obu stron? Czy ta współpraca ma słabe punkty? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w artykule badaczek z Uniwersytetu Warszawskiego.

GRY KOMPUTEROWE I PSYCHOLOGIA

W swoim artykule Paweł Strojny z Instytutu Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego zachęca nas do zastanowienia się nad kwestią, jakie zadanie ma do wypełnienia psychologia wobec gwałtownego wzrostu popularności gier komputerowych. Pytanie nie jest nowe. Czy chodzi tylko o wsparcie w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom grania? A może obszar, gdzie psychologia spotyka się z grami komputerowymi daje ciekawe możliwości rozwoju?

STANDARDY DLA HABILITACJI – NOWE MOŻLIWOŚCI?

Komitet Psychologii Polskiej Akademii Nauk podaje ważne kryteria, rekomendowane do spełnienia, w celu uzyskania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie psychologii na podstawie zbioru opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych. Jakie artykuły tworzą cykl publikacji? Jak traktować  publikacje zespołowe? Po co jest potrzebny autoreferat i jakie kryteria powinien spełniać? Odpowiedzi na te pytania i o wielu innych wytycznych przeczytasz w numerze 2 Przeglądu Psychologicznego.


dr Martyna Kotyśko, sekretarz Redakcji
Przegląd Psychologiczny, ISSN 0048-5675

Adres redakcji:
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
Wydział Nauk Społecznych,
ul. Prawocheńskiego 13, pokój 131,
10-725 Olsztyn
E-mail: przegladpsychologiczny@uwm.edu.pl
Internetowa platforma czasopisma: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp
Strona WWW: http://przegladpsychologiczny.uwm.edu.pl/