Archiwalne Aktualności
Zapraszamy do lektury wydawanego przez Nas Biuletynu
Wersja elektroniczna dostępna tutaj
Zapraszamy do zapoznania się z zakładką Konferencje, gdzie na bieżąco umieszczane są informacje o konferencjach i sympozjach.
Konsultacje społeczne – diagnoza w edukacji
Szanowni Państwo,
zapraszamy wszystkich psychologów, zainteresowanych wypracowaniem wspólnych standardów diagnostyki w obszarze edukacji do wzięcia udziału w społecznych konsultacjach dokumentu wypracowanego w ramach działań Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Oddajemy w Państwa ręce projekt standardów diagnozy psychologicznej w edukacji, jaki powstał w wyniku prac powołanego specjalnie w tym celu zespołu roboczego.
Będziemy wdzięczni za uważne zapoznanie się z dokumentem i skomentowanie zawartych w nim propozycji standardów.
Treści wszystkich punktów standardów prezentowane są kolejno w ankiecie przeznaczonej do udzielania komentarzy na temat dokumentu.
Link do ankiety:
https://docs.google.com/a/swps.edu.pl/forms/d/e/1FAIpQLSeIyfy2ti2gXvqs3tArVf2p8J8QX2R22WQYNc4BR-cubBN4xw/formResponse
Ankieta dostępna jest dla Państwa do dnia 15 lipca 2017.
Liczymy na Państwa aktywny udział w dyskusji na temat standardów praktyki diagnostycznej w obszarze edukacji.
Koordynator konsultacji społecznych na terenie małopolski: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Myślenicach, z ramienia poradni działania koordynuje mgr Beata Wójtowicz (tutaj pismo z opisem działan Zespołu)
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
„DYLEMATY ETYCZNE PSYCHOLOGÓW”
Akademia Ignatianum w Krakowie i Zarząd Oddziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zapraszają na Ogólnopolską Konferencję Naukową „Dylematy etyczne psychologów”.
Dylematy etyczne są powszechnym zjawiskiem w praktyce psychologicznej ze względu na jej specyfikę, a więc pracę z ludźmi i ich rozmaitymi doświadczeniami. Praca psychologa znajduje zastosowanie w takich dziedzinach jak biznes, sport, zdrowie psychiczne i somatyczne. Jako psychologowie adresujemy swoje oddziaływania do dzieci, osób innych kultur, osób z niepełnosprawnością, pracodawców, pracowników, sportowców. Występujemy w różnych rolach zawodowych: diagnozujemy, doradzamy, konsultujemy, opiniujemy i orzekamy, pomagamy, szkolimy (często także niepsychologów). Bierzemy udział czy ingerujemy w szczególnie wymagających życiowych sytuacjach takich jak choroby, kryzysy psychiczne, rozwody, wybór drogi zawodowej.
Pojawiają się zawody z pogranicza naszej praktyki, wykorzystujące wiedzę psychologiczną, jak head-hunter czy profiler. Psychologowie wykorzystują współczesne technologie (np. komunikatory internetowe) do swojej działalności zawodowej.
Pragniemy zająć się od strony etycznej kwestiami obecnymi w wielu obszarach naszej praktyki, które pozostają niedookreślone przez zapisy prawne lub różnią się w zależności od kontekstu: zarządzaniem informacją, zabezpieczania danych, dzielenia się wiedzą psychologiczną z innymi profesjonalistami.
Uwzględniając bardzo szeroki kontekst oddziaływań psychologicznych oraz stojące przed nami nowe wyzwania chcielibyśmy, organizując konferencję w całości poświęconą kwestiom etycznym w pracy psychologicznej, stworzyć płaszczyznę wymiany doświadczeń. Przewidujemy różnorodne formy wystąpień: warsztatowe, wykłady plenarne, sesje tematyczne oraz plakatowe. Przewidujemy także zaproszenie specjalistów innych dziedzin: prawników, informatyków oraz przedstawicieli odbiorców naszej pracy.
Planujemy publikację pokonferencyjną.
Niebawem prześlemy kolejne informacje dotyczące programu konferencji oraz kwestii organizacyjnych.
Termin i miejsce: 27-29 listopada, Akademia Ignatianum w Krakowie, Ul. Kopernika 26
Komitet Naukowy:
prof. dr hab. Józef Krzysztof Gierowski
prof. dr hab. Halina Grzymała-Moszczyńska
dr hab. Bernadetta Izydorczyk
ks. dr hab. Zenon Uchnast, prof. Ignatianum
dr Anna Dyląg
dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
Komitet Organizacyjny:
dr Jacek Bielas
dr Anna Knobloch-Gala
dr Katarzyna Sikora
mgr Anna Bogatyńska-Kucharska
mgr Magdalena Nitecka
mgr Marcin Szafrański
Stanowisko w sprawie kryteriów wiarygodności wyników badań diagnostycznych
Komisja ds. Testów Psychologicznych działająca przy Komitecie Psychologii Polskiej Akademii Nauk, udostępniła stanowisko w sprawie kryteriów wiarygodności wyników badań diagnostycznych.
Pełna treść stanowiska dostępna jest pod adresem:
http://www.kompsych.pan.pl/images/Komisja_Test%C3%B3w/Kryteria_wiarygodno%C5%9Bci_wynik%C3%B3w_bada%C5%84_diagnostycznych.pdf
Więcej informacji o wynikach prac Komisji można znaleźć na stronie:
http://www.kompsych.pan.pl/index.php/komisje-i-zespoly
SPECJALISTYCZNE UBEZPIECZENIE DLA CZŁONKÓW
POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO
Zarząd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego informuje, że została uruchomiana internetowa platforma, na której członkowie PTP mogą ubezpieczać się w zakresie odpowiedzialności cywilnej zawodowej w ramach pierwszego w Polsce specjalistycznego ubezpieczenia dedykowanego psychologom. Więcej informacji na stronie: http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=610
Rusza projekt „Prawa cudzoziemców – prawa człowieka”
Helsińska Fundacja Praw Człowieka we współpracy z Polskim Instytutem Mediacji i Integracji Społecznej z Częstochowy oraz Nadbużańskim Stowarzyszeniem Edukacyjnym z Włodawy rozpoczęła realizację projektu „Prawa cudzoziemców – prawa człowieka”.
W ramach projektu zostaną zaktualizowane i rozdystrybuowane publikacje: „Ja w procedurze uchodźczej”, „Status uchodźcy – ochrona uzupełniająca w Polsce – co dalej” oraz „Cudzoziemcy w Polsce. Podręcznik dla funkcjonariuszy publicznych”. Ponadto przeprowadzonych zostanie 21 szkoleń w okresie luty-kwiecień 2016 r.
Zapraszamy do kontaktu przede wszystkim instytucje zainteresowane szkoleniami, które widzą potrzebę podniesienia kompetencji swoich pracowników. Osoby indywidualne, które chciałyby wziąć udział w szkoleniach, proszone są o zgłoszenia mailowe; będą informowane o dostępnych terminach i miejscach na szkoleniach.
Informacje na stronie: http://www.hfhr.pl/rusza-projekt-prawa-cudzoziemcow-prawa-czlowieka/
Wreszcie otwieramy internetowe forum dyskusyjne
dla członkiń i członków Towarzystwa PTP
Forum internetowe powstało po to byśmy mogli wymieniać się informacjami i mieli miejsce na dyskusje problemów ważnych dla psychologów. Tu każdy może podzielić się swoim punktem widzenia i poglądami.
Forum znajduje się pod adresem: www.ptpforum.pl/
Instrukcja jak się zalogować: www.ptpforum.pl/?strona=instrukcja
Informacja dodatkowa: Każdy zapisany do forum, będzie także zapisany automatycznie na newsletter wewnętrzny PTP.
Aby zalogować się na forum potrzebny będzie Państwu numer ewidencyjny członka PTP (o numerach ewidencyjnych informowaliśmy już w Biuletynie z października 2013 roku). Osoby zainteresowane uzyskaniem swojego numeru ID proszone są o kontakt z sekretarzem ds członkowskich.
Psychologia Kliniczna Nowa Strona Internetowa
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej Konsultanta Krajowego
i Konsultantów Wojewódzkich w dziedzinie Psychologii Klinicznej www.psychologia-konsultanci.pl
XXXV Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Jak kształcić psychologów?
Zakończył się XXXV Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, który obradował w dniach 18-21 września w Bydgoszczy. Ważnym punktem obrad była dyskusja nad kształceniem psychologów i realizowaniem zawodu psychologa. Zdaniem uczestników zjazdu, jest to zawód zaufania publicznego, a obowiązujące w kraju regulacje prawne, dotyczące jego wykonywania nie są spójne. Wprowadzenie dwustopniowego systemu kształcenia psychologów grozi wejściem do zawodu osób niekompetentnych. Może to prowadzić do nadużyć. Stanowisko w tej sprawie wyrażono w specjalnej uchwale.
Uchwała
XXXV Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
ws. regulacji wykonywania zawodu psychologa w Polsce
(podjęta dnia 18 września 2014)
My, uczestnicy Zjazdu Naukowego zwołanego w Bydgoszczy w dniach 18-21 września 2014 roku przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, wyrażamy zdecydowany protest wobec wieloletnich zaniechań kolejnych rządów RP w pracach nad regulacją wykonywania zawodu psychologa w Polsce. Zawód ten wyczerpuje znamiona zawodu zaufania publicznego, o którym traktuje art. 17. Konstytucji RP. Obecny stan prawny wykonywania tego zawodu nie jest spójny i sprzyja narastającym nadużyciom w sferze praktyki psychologicznej, a ostatnio także w kształceniu studentów psychologii. Brak systemowej regulacji zawodu psychologa w Polsce rodzi poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego społeczeństwa.
Nasze zaniepokojenie wywołują głównie trzy sprawy.
Po pierwsze, obecnie obowiązująca Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów nie funkcjonuje ze względu na zaniechania prac rządowych nad jej wprowadzeniem w życie, które pogłębiły niespójność późniejszych aktów prawnych dotyczących kształcenia psychologów i wykonywania zawodu psychologa. Podkreślić należy, że statusu zawodowego psychologów w naszym kraju nie regulują zadawalająco resortowe rozporządzenia, gdyż nie obejmują wszystkich obszarów praktyki psychologicznej, co sprzyja nieprofesjonalnej działalności psychologicznej wielu osób i instytucji.
Po drugie, Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia dopuściło możliwość uruchomiania dwustopniowych studiów psychologicznych. Rozporządzenie to nie bierze pod uwagę tego, że w obecnym stanie prawnym absolwent drugiego stopnia studiów psychologicznych – niezależnie od kierunku ukończonych studiów pierwszego stopnia – nabywa tytuł zawodowy magistra psychologii i tym samym prawo do wykonywania tego zawodu. Konsultowany obecnie projekt kolejnych zmian do ww. rozporządzenia (z dnia 8 sierpnia 2014 roku) nie likwiduje tejże wady, która niepokoi pracodawców, zatrudniających psychologów. Brak zapisu o prowadzeniu studiów psychologicznych wyłącznie w trybie jednolitych studiów magisterskich – przy równoczesnym braku ustawowej zgody na utworzenie mechanizmu samorządowego (lub państwowego), określającego prawo do wykonywania zawodu psychologa w Polsce – prowadzi do pogłębienia chaosu legislacyjnego. To zaś sprzyja nadużyciom w kształceniu psychologów i praktyce psychologicznej.
Po trzecie, brak spójnej regulacji zawodu psychologa w powiązaniu z ostatnimi reformami w systemie kształcenia wyższego (obniżenie minimów kadrowych i odejście od tzw. standardów kształcenia kierunkowego na rzecz Krajowych Ram Kwalifikacyjnych) prowadzą – w naszej ocenie – do obniżenia poziomu kształcenia psychologów. Konsekwencją tego jest obserwowane zbyt duże już zróżnicowanie poziomu kształcenia w różnych ośrodkach i – w następstwie tego stanu rzeczy – poziomu przygotowania przyszłych absolwentów do świadczenia usług psychologicznych.
Pragniemy z całą mocą podkreślić, że zawód psychologa, należący do zawodów zaufania publicznego, wymaga szczególnej ochrony prawnej.
Postulujemy, aby w tekście projektu rozporządzenia MNiSW z dnia 8 sierpnie 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia w par. 10 ust. 2, punkt 1 dopisać kierunek psychologia, nadając temuż punktowi brzmienie: „prawa, prawa kanonicznego i psychologii – są prowadzone jako jednolite studia magisterskie”.
Ponadto, domagamy się jak najszybszego zakończenia prac nad ustawową regulacją wykonywania zawodu psychologa.
Informacja ws. prac nad nową regulacją zawodu psychologa
Szanowni Państwo,
W imieniu Dyrektora Marka Waleśkiewicza pragnę przekazać, że na spotkaniu, które miało miejsce 24 kwietnia 2014 r. w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, omówiony został bieżący etap prac nad nową regulacją zawodu psychologa.
MPiPS opracował test regulacyjny ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów oraz złożył wniosek o wpisanie nowej regulacji do Wykazu Prac Legislacyjnych i Pozalegislacyjnych Rządu. Na posiedzeniu Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu w dniu 22 maja 2013 r., zadecydowano o konieczności przygotowania Białej Księgi do projektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, opracowanej na etapie przedlegislacyjnym na podstawie konsultacji z zainteresowanymi środowiskami.
Dnia 17 lutego 2014 r., Biała Księga – przygotowana zgodnie z wytycznymi – została przedłożona Zespołowi. Jednakże dnia 18 marca 2014 r. do MPiPS przesłane zostało pismo p. Adama Jasera Wiceprzewodniczącego i Koordynatora Zespołu z prośbą o uzupełnienie Białej Księgi o informacje, które zdaniem Zespołu są niezbędne do podjęcia decyzji co do prowadzenia dalszych prac nad nową regulacją zawodu psychologa. Zgodnie z poleceniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Departament przystąpił do realizacji tych zaleceń zawierających trzynastopunktową listę zadań.
Dnia 17 kwietnia 2014 r. wystąpiono do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o stanowisko dotyczące regulacji zawodu psychologa w szczególności w kontekście odpowiedzi respondentów ankiet wskazujących na uregulowanie tej kwestii przez resort zdrowia oraz w kontekście ewentualnego uregulowania także zawodu psychoterapeuty.
Przygotowane zostało wystąpienie do wybranych przedstawicielstw krajów unijnych z prośbą o przekazanie informacji dotyczących zasad wykonywania w nich zawodu psychologa.
Rozpoczęte zostaną konsultacje z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego celem doprecyzowania, czy ustawa będzie dotyczyć także zmian związanych z kształceniem psychologów (m. in. w kontekście postulatów zgłaszanych w ankietach).
Zaproponowano włączenie się środowiska psychologów w prowadzone prace, szczególnie w zakresie realizacji punktów: piątego i siódmego pisma z dnia 18 marca 2014 r. W związku z tym zwracam się z prośbą o:
- przedstawienie na piśmie przez poszczególne środowiska (w tym towarzystwa, których działalność statutowa dotyczy zawodu psychologa) opinii dotyczących planowanego uregulowania zawodu psychologa;
- przedstawienie podziału (klasyfikacji) psychologów na różne specjalizacje.
Prosimy o przekazanie powyższych informacji do dnia 31 maja 2014 r.
W pozostałych punktach MPiPS przygotowuje informacje we własnym zakresie.
Jeżeli jednak posiadają Państwo informacje odnoszące się do pozostałych zadań, w szczególności zawierające porównanie międzynarodowych doświadczeń w obszarze regulacji zawodu psychologa – pod kątem stopnia regulacji, zakresu podmiotowego regulacji zawodów psychologa, liczby absolwentów na kierunku psychologia/wykonujących zawód psychologa, programu kształcenia psychologów struktury i funkcjonowania samorządu zawodowego, a także ewentualnych badań dotyczących wpływu uregulowania zawodu i programu kształcenia na poprawę jakości usług świadczonych przez psychologów i bezpieczeństwa pacjentów, również prosimy o ich przekazanie. Pozwolą one na opracowanie wyczerpującej odpowiedzi na kwestie wskazane w piśmie z dnia 18 marca 2014 r.
Jednocześnie wykonując ustalenia zapadłe na spotkaniu dnia 24 kwietnia 2014 r., przesyłam w załączeniu:
- Białą Księgę doprojektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów;
- Pismo Sekretarza Stanu Wiceprzewodniczącego Zespołu do spraw Programowania prac Rządu z dnia 18 marca 2014 r.;
- Założenia do opracowywanej w 2010 r. ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów.
Ponadto pragnę przekazać, że kolejne spotkanie planowane jest przez Ministerstwo na czerwiec br.
Z poważaniem,
Anna Świątek-Kolera
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00-513 Warszawa
tel. 22 661 16 37
Załączniki
Książka pt. „Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości
oraz wielojęzyczności” – już wydana (dostępna bezpłatnie)
Od roku 2012 przy współpracy Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej trwały prace nad książką pt. „Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności” (Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J. i Kosno, M.).
Publikacja kierowana jest w głównej mierze (choć nie tylko!) do osób zajmujących się diagnozą psychologiczną dzieci w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Ma ona charakter przede wszystkim informacyjny, to znaczy omawia wybrane kwestie diagnozy dzieci odmiennych (od większości dzieci pochodzenia polskiego) pod względem etnicznym, językowym i kulturowym, jak również rekomendacyjny, a nadrzędnym jego celem jest upowszechnienie dobrych praktyk diagnostycznych.
Publikacja jest już dostępna. Ośrodek Rozwoju Edukacji podjął się zadania rozsyłania egzemplarzy do wszystkich Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Polsce.
Wersja elektroniczna jest dostępna bezpłatnie do ściągnięcia ze strony Ośrodka Rozwoju Edukacji:
Dostęp do książki jest otwarty, to znaczy, że można swobodnie z niej korzystać jak również ją powielać, przesyłać oraz umieszczać na stronach internetowych.
Publikacja została dotychczas objęta Patronatem Honorowym przez:
- Rzecznika Praw Dziecka
- Rzecznika Praw Obywatelskich
- Ministra Administracji i Cyfryzacji
- Polskie Towarzystwo Psychologiczne
- Pracownię Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
- Komitet Psychologii PAN
- Komisję ds. Testów Psychologicznych Komitetu Psychologii PAN
- Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Informacji dotyczących dystrybucji wersji papierowej publikacji udziela
p. Katarzyna Leśniewska ( katarzyna.lesniewska@ore.edu.pl):
Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
Ośrodek Rozwoju Edukacji
- Polna 46A
00-644 Warszawa
tel. (22) 570-83-02
Zapraszamy do zapoznania się z niniejszą publikacją jak również
o przekazywanie jej osobom potencjalnie zainteresowanym.
Krystian Barzykowski
Współautor i redaktor publikacji
Książka pt. „Psychoterapia to jest moja partia polityczna”
Książka jest zbiorem rozmów wspomnieniowych z pierwszymi polskimi psychoterapeutami, tworzącymi krakowskie środowisko psychoterapeutyczne. Zaproszeni Goście byli prekursorami najważniejszych podejść terapeutycznych, współtworzyli standardy psychoterapii w Polsce, są autorami pierwszych publikacji naukowych z tego zakresu, pierwszymi w kraju certyfikowanymi superwizorami oraz twórcami pierwszych profesjonalnych szkół psychoterapii.
Zapraszam na spotkanie z doświadczonymi psychoterapeutami i nauczycielami psychoterapii, dla których praca stała się pasją życia i sposobem kształtowania otaczającej rzeczywistości.
Zapraszam również do obejrzenia krótkiego filmu promującego książkę
Mariola Wereszka
Członkini Zarządu Oddziału Krakowskiego PTP
FORUM DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ – OGŁOSZENIE
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że z inicjatywy Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej PTP powstało Forum Diagnoza Psychologiczna, która w zamyśle stanowi platformę wymiany myśli, wiedzy i doświadczeń z zakresu diagnozy psychologicznej.
Mając nadzieję, że będzie ona pomocna Państwu w codziennej pracy diagnostycznej już teraz zachęcamy do aktywnego udziału w tym przedsięwzięciu jak również do rozpowszechnienia informacji na temat Forum.
Forum znajduje się pod adresem:
http://paluchja-forum.home.amu.edu.pl/viewforum.php?f=15
Krystian Barzykowski
Członek Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej PTP
Stanowisko Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk
w sprawie utrzymania pięcioletnich jednolitych studiów
magisterskich z psychologii
W trosce o dobre przygotowanie absolwentów psychologii do pełnienia odpowiedzialnych zadań wynikających z uprawiania zawodu zaufania publicznego, Komitet Psychologii PAN oświadcza, iż właściwą formą kształcenia psychologów są pięcioletnie jednolite studia magisterskie. Projekt powołania dwustopniowych studiów z psychologii, obok jednolitych studiów pięcioletnich, można rozważyć po skutecznym wdrożeniu regulacji prawnych dotyczących wykonywania zawodu psychologa.
Ustroń, 22 czerwca 2012
WYNIKI w Skali Inteligencji WECHSLERA dla Dzieci (WISC-R)
EFEKT FLYNNA
Polskie normy do WISC-R zostały opracowane ponad 20 lat temu. Ze względu na zjawisko znane pod nazwą „efektu Flynna” (Flynn, 2012) wyniki (wyrażone w Ilorazie Inteligencji) uzyskiwane przez obecnie badane dzieci są zawyżone w stosunku do tych, jakie dzieci te otrzymywałyby, gdyby normy były aktualne. Rezultaty polskich badań pokazują, że różnica wynosi około 7-9 punktów Ilorazu Inteligencji (Jaworowska, 2010; Jaworowska, Matczak, Fecenec, 2013).
Jak, w takiej sytuacji, psycholog powinien interpretować wyniki w WISC-R badanych dzieci? Nie powinien stosować żadnych algorytmów (wzorów), które automatycznie zamieniałyby uzyskany wynik na wynik „poprawiony”. Natomiast powinien interpretować uzyskany wynik, uwzględniając wiedzę na temat błędu wynikającego z nieaktualnych norm. Innymi słowy, powinien przyjąć, że choć wynik otrzymany dziecka wynosi np. Ilor.Int. = 80, to biorąc pod uwagę „efekt Flynna” związany z nieaktualnymi normami, jest to najprawdopodobniej wynik w granicach 73-71 Ilorazu Inteligencji.
Kategoryzacja narzędzi diagnostycznych
Komisja d/s Testów Psychologicznych PTP przygotowała kategoryzację narzędzi diagnostycznych z punktu widzenia dostępu do nich różnych grup użytkowników, kwalifikacje wymagane przy zakupie testów oraz oświadczenie klienta. Wymagania te będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 roku.
http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=463
Koło Młodych Psychologów
Materiały ze spotkania „Co po dyplomie…? Możliwości i perspektywy zawodowe psychologów”
Informacje:
Techniki projekcyjne – opinia PTP
Jak odróżnić dziecko od kąpieli (komentarz dot. technik projekcyjnych)
Europejski certyfikat psychologa
Inne wydarzenia:
– Krakowska Szkoła Psychoterapii Psychoanalitycznej zaprasza do korzystania z biblioteki im. Jana Malewskiego
– Oddział Leczenia Zaburzeń Osobowości i Nerwic Szpitala Specjalistycznego im. J. Babińskiego w Krakowie. Oferta staży klinicznych dla kursantów i studentów